Geometria kół jest związana z odpowiednim ustawieniem zawieszenia. W każdym samochodzie warto sprawdzić ją przynajmniej raz do roku – w innym przypadku można narazić się na pogorszony komfort jazdy, a nawet zmniejszenie bezpieczeństwa prowadzenia.
Geometria kół – co to takiego?
Choć większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że koła w pojeździe powinny być ustawione symetrycznie, niewielu z nich zwraca uwagę na ich ustawienie. Zazwyczaj nie widać na pierwszy rzut oka nieprawidłowych odchyleń elementów zawieszenia, ponieważ często są to minimalne zmiany – mogą jednak na dłuższą metę być przyczyną poważnych problemów z prowadzeniem auta.
Geometria kół to pojęcie, które kryje w sobie wiele elementów:
- zbieżność kół, czyli stopień pochylenia względem siebie przednich i tylnych – występuje zbieżność ujemna, kiedy koła są skierowane względem siebie na zewnątrz, zbieżność dodatnia, kiedy są skierowane do wewnątrz oraz zbieżność zerowa, kiedy są umiejscowione równolegle;
- kąt pochylenia kół, czyli kąt pomiędzy płaszczyzną koła a płaszczyzną pionową; również może być dodatni, ujemny lub zerowy;
- kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, czyli kąt między sworzniem zwrotnicy a osią pionową koła;
- kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, czyli kąt między osią sworznia zwrotnicy a prostą prostopadłą do podłoża;
Prawidłowa geometria kół ma ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. To od niej zależy, czy auto będzie stabilne przy jeździe na wprost oraz na zakrętach, a także jak szybko będą zużywały się opony.
Najważniejszym elementem geometrii kół jest ich zbieżność. Z czasem może ona ulec rozregulowaniu ze względu na zużycie poszczególnych elementów zawieszenia – pojawiają się na nich luzy, prowadzące do zmiany kątów zbieżności kół. Proces ten może przebiegać szybciej, jeśli auto często jeździ po dziurawych drogach czy wjeżdża na krawężniki.
Gdzie warto przeprowadzić geometrię kół?
Geometrię kół najlepiej wykonywać w sprawdzonych serwisach, specjalizujących się w zawieszeniu. Dzięki temu można liczyć na dokładne sprawdzenie zbieżności i innych elementów, ważnych dla bezpieczeństwa i wygody jazdy. Warto szukać doświadczonych punktów oraz sprawdzać opinie klientów, korzystających z ich usług.
Na czym polega geometria kół?
Zanim przejdzie się do ustawiania geometrii kół, konieczne jest sprawdzenie silentbloków wahacza, łączących je z nadwoziem. Jeśli są zużyte, uniemożliwią dokładne wykonanie dalszych prac, dlatego często w pierwszej kolejności wymienia się je na nowe.
Następnie specjalista powinien sprawdzić sworznie wahaczy – ich zużycie jest często zauważane przez samych kierowców, ponieważ powodują głośne stukanie na nierównej drodze. Kolejnym elementem jest sprawdzenie końcówki drążka kierowniczego, na którym często powstają luzy.
Po tych działaniach serwis przejdzie do ustawiania geometrii kół. Jest to dość skomplikowany proces, przy którym wykorzystuje się specjalistyczny sprzęt pomiarowy. Mechanik wyreguluje ułożenie kół, aby wyeliminować wszelkie nieprawidłowości.