Jeśli prowadzisz firmę, doskonale wiesz, że nie jest to łatwe zadanie. Szczególnie gdy zajmuje się ona sprzedażą produktów lub oferowaniem usług. Wszystkie sklepy oraz przedsiębiorstwa podlegają prawu konkurencji, które powinno być dobrze znane ich właścicielom, gdyż każde zaniedbanie może doprowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i nieprzyjemności, które mogą w przyszłości rzutować no dobre imię marki. Jak więc zrozumieć prawo konkurencji i jak się do niego stosować? Podpowiadamy w poniższym artykule!

Czym jest prawo konkurencji?

Jest to gałąź prawa, która zajmuje się między innymi ochroną przedsiębiorców przed niekorzystnym wpływem ich konkurentów oraz liderów rynkowych. Kontroli tego prawa podlegają także działania prowadzące do koncentracji rynku. Każda firma powinna dobrze się z nim zapoznać, aby móc swobodnie prowadzić swoje interesy i nie martwić się o ewentualne straty, które mogłoby zostać wygenerowane przez ignorowanie przepisów prawa (mogą to być koszty o wartości nawet 10% rocznych obrotów). Jeśli prawo konkurencji nie jest Ci znajome, być może nadszedł właśnie czas, by to zmienić.

 

Czego dotyczy to prawo?

Przestrzeganie przepisów dotyczy nie tylko właścicieli firm, ale także wszystkich pracowników. W Polsce podstawowym aktem odnoszącym się bezpośrednio do prawa konkurencji jest tzw. “Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów”, która weszła w życie wraz z dniem 16 lutego 2007 roku. Znaleźć ją można w Dzienniku Ustaw z 2019 r. poz. 369.  Ustawę tę stosuje się przede wszystkim do zawieranych między konkurencyjnymi firmami kontraktów i licencji, a także umów dotyczących nieujawnionych publicznie informacji i zasad działania firm. Organem kontrolującym przestrzeganie prawa o ochronie konkurencji w Polsce jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prawo to ma na celu stworzenie równych szans działania dla wszystkich konkurencyjnych firm, a co za tym idzie umożliwienie rozwoju innowacyjnych rynków. Istotą przestrzegania go jest przede wszystkim właściwe i uczciwe postępowanie wobec klientów i konkurencji na rynku.

 

Działanie wymagające wsparcia

Prawo to zbiór zasad, który definiuje niemal każdą dziedzinę życia człowieka. Dlatego nie należy odwlekać konsultacji prawniczych, szczególnie gdy w grę wchodzi dobro firmy oraz jej pracowników. Warren Buffett – amerykański ekonomista i przedsiębiorca zwykł mawiać: “Trzeba dwudziestu lat, by zbudować renomę firmy; wystarczy pięć minut, by ją zniszczyć. Jeśli będziesz o tym pamiętać, zaczniesz działać inaczej.”. Cytat ten ma ogromne odbicie w rzeczywistości, dlatego warto korzystać z pomocy wyspecjalizowanych w prawie konkurencji ekspertów i prawników.

 

Systemy dystrybucyjne

Zależnie od pozycji rynkowej firmy oraz jej celu i przeznaczenia, właściciele mogą wybrać odmienne systemy dystrybucyjne. Każdy z nich rządzi się własnymi zasadami, a ich znajomość jest niezwykle ważna dla rozwoju i bezpieczeństwa przedsiębiorstwa. Znajomość prawa konkurencji jest do tego niezbędna, dlatego już od początku prowadzenia firmy warto poradzić się prawnika, który pomoże Ci zbudować odpowiedni model dystrybucji i skutecznie go prowadzić.