Nikt tak dobrze nie zna samochodu, jak jego właściciel. Wyczuleni kierowcy już chwilę po odpaleniu pojazdu potrafią zauważyć lub usłyszeć, że coś jest nie tak i próbują jak najszybciej znaleźć przyczynę jego nieprawidłowej pracy. Jednym z najbardziej niepokojących objawów jest tak zwane falowanie, czyli rosnące i malejące obroty silnika na biegu jałowym. Jaka może być ich przyczyna? Czy zawsze sygnalizują poważne i kosztowne w naprawie usterki? Sprawdź!
Czym jest falowanie obrotów?
Właściciele aut falowaniem obrotów najczęściej określają nierówną pracę silnika odczuwaną (i słyszaną) głównie na biegu jałowym. Nieregularny, pulsujący ryk silnika nie jest naturalnym objawem, dlatego warto znaleźć przyczynę takiego zachowania i jak najszybciej ją wyeliminować. Powodów nieprawidłowości może być wiele. Gdzie ich szukać?
Silnik krokowy i przepustnica
Próbę wyeliminowania falujących obrotów warto zacząć od czyszczenia przepustnicy (znajdującej się tuż przed wlotem powietrza do silnika) z grubej warstwy lepkiego osadu. Można tego dokonać za pomocą specjalnego preparatu – proces ten najlepiej przeprowadzać we dwie osoby, gdzie jedna wlewa płyn czyszczący do przepustnicy, a druga utrzymuje obroty uruchomionego samochodu na stałym poziomie. Jeśli czynność ta nie przyniesie rezultatów, należy przeczyścić także wtyczkę i zaśniedziałe styki przewodów silniczka krokowego odpowiedzialnego za sterowanie położeniem przepustnicy, a prościej mówiąc, utrzymaniem stałych obrotów silnika na biegu jałowym.
Błędy komputera samochodowego
Praca współczesnych silników samochodowych sterowana jest komputerem, który zbiera szereg informacji z czujników badających między innymi temperaturę zasysanego powietrza, zawartość tlenu w spalinach (sonda lambda), wartość podciśnienia w kolektorze dolotowym i położenie przepływomierza, przepustnicy czy wału korbowego. Na podstawie pobieranych wskazań, sterowniki komputera nadzorują pracę napędu samochodu. System ten opiera się na elektronice, która często bywa zawodna – czujniki przestają działać lub, co gorsza przekazują nieprawidłowe odczyty. Jak więc powstaje falowanie obrotów? Uszkodzony czujnik wysyła sterownikom błędny pomiar, przez co komputer stwierdza, że do prawidłowej pracy silnika potrzebuje np. większej ilości paliwa. Pozostała część czujników wyczuwa, że mieszanka jest zbyt bogata i próbuje ustawić parametry tak, by natychmiast wyregulować działanie auta, czyli obniżyć obroty. Powstałe wahania zakłócają równą pracę silnika i mogą doprowadzić do powstania poważniejszych awarii silnika i jego osprzętu. Aby je zdiagnozować, należy podpiąć auto pod komputer diagnostyczny, który wskaże, który z czujników podaje błędne dane, a następnie wymienić uszkodzony element.
Przewody podciśnieniowe
Falowanie obrotów silnika może być także skutkiem nieszczelności w układzie dolotowym, a dokładniej na przewodach podciśnieniowych. W takim przypadku do silnika dostaje się „lewe powietrze”, czyli dodatkowa jego dawka zasysana już za przepływomierzem. W konsekwencji do silnika dostaje się mieszanka o nieprawidłowym składzie, auto zaczyna nierówno pracować, a sterowniki próbują wyregulować ilość powietrza, wprowadzając przy tym obroty w falowanie. Nieszczelność przewodów można rozpoznać po niecodziennych odgłosach wydobywających się spod maski samochodu, gaśnięciu silnika na wolnych obrotach, problemach z hamowaniem i automatyczną skrzynią biegów oraz po zapaleniu kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej. Szybka reakcja i dokładne uszczelnienie wężyków zapobiega poważniejszym uszkodzeniom pojazdu i kosztowniejszym naprawom.
Falowanie obrotów silnika w autach z LPG
Szczególnie często falowanie obrotów dotyka samochody zasilane gazem ziemnym. Instalacja LPG to dość poważna ingerencja w silnik i jego osprzęt. Powodem nierównej pracy auta w tym przypadku może być rozregulowany reduktor gazu odpowiedzialny za zmianę mieszanki propan butanu z ciekłego w gazowy, zabezpieczenie przed niekontrolowanym wyciekiem LPG podczas postoju, regulację ciśnienia gazu i odprowadzenie odpowiedniej jego ilości do silnika. Element ten może również ulec uszkodzeniu spowodowanemu awarią membran lub znacznym zanieczyszczeniem pochodzącym z gazu – wtedy konieczna jest wymiana reduktora, którą należy zlecić (tak samo, jak regulację) profesjonalnemu serwisowi dysponującemu analizatorem spalin. Falowanie obrotów może być również wynikiem niesprawności silniczka krokowego, który reguluje ilość podawanego do reduktora gazu lub uszkodzenia przepływomierza czy jednego z czujników – elementów wysyłających informacje do komputera sterującego prawidłową pracą samochodu.
Liczy się szybka diagnostyka
Niepokojące falowanie obrotów nie musi być skutkiem poważnych i kosztownych awarii elementów samochodu. Przyczyną może być między innymi zapchany filtr powietrza, który z łatwością skontrolujesz i wymienisz samodzielnie. Odpowiada on za dostarczenie silnikowi odpowiedniej ilości powietrza niezbędnego do jego prawidłowej pracy. Należy sprawdzić również stan przewodów elektrycznych, świec żarowych i kolektora dolotowego. Błędy elektroniczne można wykryć, podpinając auto do komputera diagnostycznego w garażu lub w serwisie. Szybka reakcja pozwala uniknąć dużo większych kosztów związanych z naprawą auta.
Potrzebujesz części wymiennych do swojego samochodu? Zajrzyj na nocar.pl!
Źródło zdjęć: shutterstock.com.