Jakie konto oszczędnościowe wybrać? 5 porad dla poszukujących

Nadwyżki finansowe, które chcemy odłożyć, warto ulokować na dedykowanym do tego celu koncie oszczędnościowym. Wybierając najlepszą dla nas ofertę prowadzenia rachunku oszczędnościowego, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii, żeby w przemyślany i optymalny sposób ulokować swoje pieniądze.

Co to jest konto oszczędnościowe?

Konto oszczędnościowe jest to produkt bankowy skierowany do osób fizycznych, na którym możemy odkładać swoje pieniądze. Zakładając wyodrębnione konto na oszczędności, możemy oddzielić wyraźnie bieżące wydatki od gromadzonych funduszy. Konto może być założone z rachunkiem osobistym lub osobno. Od rachunku osobistego różni się przede wszystkim tym, że jest oprocentowane, a poza tym różni się zakresem usług bankowych. Rachunek oszczędnościowy ogranicza się do wpłat na rachunek i przelewów na rachunek bieżący.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze konta oszczędnościowego?

Jeżeli nie wiemy, jakie konto oszczędnościowe wybrać, oto 5 porad dla poszukujących, które rozwieją nasze wątpliwości.

  1. Określmy dla kogo ma być założony rachunek oszczędnościowy.

Obecnie banki oferują konta oszczędnościowe nie tylko dla osób dorosłych, ale również dla dzieci. Jeżeli chcemy założyć konto oszczędnościowe dla małego dziecka, musimy poszukać takiej oferty banku. Niektóre banki nie oferują tego typu kont. Kierują swój produkt bankowy do nastolatków od 13 roku życia, co jest związane z tym, że w tym wieku nabywają oni część zdolności do czynności prawnych. Rachunek oszczędnościowy dla dziecka jest bardzo często korzystnie oprocentowany. Wybierając konto dla nastolatka, sprawdźmy, czy możemy założyć je samodzielnie przez internet, czy wymagana jest nasza wizyta w oddziale banku.

Konto oszczędnościowe dla dorosłych może być założone do ROR-u w naszym banku albo jako samodzielne konto w innym banku. Jeżeli bank oferuje atrakcyjne warunki łącznie z rachunkiem osobistym, to zwróćmy uwagę na to, czy nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

2. Oprocentowanie konta.

Podstawową sprawą, jaka nas interesuje przy wyborze najlepszego konta, jest jego oprocentowanie. Im wyższe, tym lepsze. Dlatego sprawdzajmy aktualne rankingi konta i zapoznajmy się z warunkami. Bardzo często banki warunkują wysokość oprocentowania od wpłaty określonej kwoty w miesiącu. Poza tym promocyjne oprocentowanie jest oferowane na określony okres, np. na 6 miesięcy, a potem jest obniżane. Oprocentowanie bardzo często zależy też od wysokości oszczędności.

3. Kapitalizacja odsetek.

Zwróćmy uwagę na częstotliwość kapitalizowania odsetek. Im częściej, tym lepiej i korzystniej dla nas, ponieważ kapitalizacja odsetek polega na dopisywaniu odsetek do naszych oszczędności. Co do zasady większość banków dokonuje kapitalizacji w rozliczeniu miesięcznym. Zdarzają się jednak takie, które rozliczenie robią raz na kwartał. Warto na to zwrócić uwagę i uważnie zapoznać się z ofertą.

4. Koszty związane z rachunkiem oszczędnościowy.

Na rynku praktycznie nie spotyka się oferty z kosztami samego prowadzenia konta oszczędnościowego. Jednak większość z nich nie pobiera opłaty tylko za jeden przelew w miesiącu, a za każdy następny trzeba płacić. Opłaty wahają się od 5 do nawet 20 zł za przelew. Jeżeli przelejemy oszczędności kilka razy w miesiącu, to możemy stracić na odsetkach, a nie zyskać. Jest to z jednej strony wada rachunku oszczędnościowego, a z drugiej strony – duża zaleta, bo mając świadomość kosztów, nie będziemy nadprogramowo sięgać po odłożone środki.

5. Sprawdźmy opinie

Zakładając konto w nowym banku, sprawdźmy opinie jego klientów, czy bank oferuje właściwą obsługę konta. Czy możemy bez problemów skontaktować się z doradcą? Zwróćmy uwagę na przejrzystość platformy, czy zasady korzystania są dla nas jasne i zrozumiałe.

Skoro już wiemy, jakie konto oszczędnościowe wybrać, 5 porad dla poszukujących kierunkuje nas do najlepszego wyboru, to możemy sprawdzić świadomie aktualne rankingi. Pamiętajmy, że interesuje nas przede wszystkim oprocentowanie, kapitalizacja odsetek, koszty prowadzenia rachunku, konieczność zakładania nowego ROR-u, jakość obsługi w banku.